środa, 26 kwietnia 2017

Piwna Mapa Świata - FRENCH SAISON (BROWAR STAROPOLSKI)




Jedziem dali. Środa – trzeci dzień tygodnia, więc jest to trzeci już zatem trunek od Browaru Staropolskiego z serii Piwna Mapa Świata. Zaznaczam, że wg producenta są to piwa tworzone z myślą o tej bardziej wymagającej klienteli. Amator Żubra w puszce się tego nie chwyci, bo po primo jest zdecydowanie za drogie, a po drugie primo ultimo skąd on ma mieć jakiekolwiek pojęcie o piwnych stylach? Nawet by nie umiał ich nazw przeczytać…
A propos nazwy… coś mi tu nie gra. Od zawsze mnie w szkole uczyli, że Saison wywodzi się z Belgii, dokładniej z jej południowej części. Skądinąd francuskojęzycznej, ale pierwszy raz się spotykam z przypisywaniem ‘sezona’ do kraju żabojadów i ślimakożerców. WTF??!!
W piwie ze Zduńskiej Woli nie ma żadnych przypraw, a jak mniemam belgijską robotę mają tu robić specjalne szczepy drożdży od Fermentum Mobile. Zresztą bardzo poprawne to założenie. Takie wręcz historyczne. Nie sztuka jest przecież nawalić dwa kartony przypraw i chwalić się, że oto mamy prawdziwego Saisona. Chociaż obecnie jest to zjawisko jak najbardziej powszechne, choć niekoniecznie pochwalane. 


Po przelaniu French Saison wygląda naprawdę apetycznie. Piwo jest przyjemnie złote dla oka, klarowne. Wieńczy je bardzo obfita czapa kremowej, mieszano ziarnistej piany, która dość długo walczy o życie. Lacing też niczego sobie. Nic tylko pić!
No to piję. Mhmmm… bardzo smaczne to jest muszę przyznać. Piwo jest rześkie, lekko kwaskowe, dosyć mocno wysycone (tak ma być), przyjemnie słodowe o chlebowo-herbatnikowym posmaku. Bez obaw – jakieś przyprawy też tu odnajdziesz. Jak widać drożdże Fermentum Mobile „Odkrycie Sezonu” zrobiły tutaj co trzeba. Jest tu ten ‘sezonowy’ sznyt, a to przecież najważniejsze. Nieco w głębi, a może nawet i w tle pobrzmiewa fajna chmielowa nuta o trawiasto-ziołowym profilu, a tuż za nią podążają orzeźwiające owocowe cienie (głównie brzoskwinia, melon i papaja). Następny w kolejce stoi słodkawy karmel, którego w sumie tu nie powinno być. Na cholerę mi on tu potrzebny? Goryczka pozostaje cały czas na stosunkowo niskim poziomie, bo w tym stylu nie chodzi o to, by nam gębę wykrzywiać od poziomu lupulin. Całość wyrazista, smaczna, świeża i soczysta. W to mi graj! Naprawdę bardzo dobre piwo! Poza tym niepotrzebnym karmelowym wtrętem, jest gitara :D
W smaku jest prawie, że wyśmienicie. Ciekawe, czy aromat będzie w stanie temu dorównać
Wciupiam moją ‘klamkę od Zakrystii’ do szkła i wącham… No kurcze pieczone świetnie to pachnie. Baaaardzo wyraziście, bogato, wielowątkowo! Owoce aż huczą! Soczysta, dojrzała brzoskwinka, nie mniej dojrzała morela oraz… nie wiem, coś jakby melon, albo papaja. W każdym bądź razie są to żółto-pomarańczowe owoce. Przyprawy też wrzucają tutaj swoje trzy grosze – a jakże! Belgijski charakter jest tu naprawdę wyraźny. To nie jakieś domniemanie, czy inne wciskanie ciemnoty. Są przyprawy, są owoce, jest i Saison ;) Na drugim, czy też może już nawet trzecim planie swoją egzystencję wiedzie przyjemna słodowość typu biszkoptowo-ciasteczkowego, a także nieco karmelu. Stawkę zamyka nieznaczna, acz dość sympatyczna chmielowa nuta o lekko ziołowym zabarwieniu. No, sumarycznie pięknie to pachnie. Trochę słodkawo, ale pięknie.
Piwo jest świeże, rześkie i lekkie w odbiorze. Nosi znamiona przeciętnej pełni smaku, choć finisz pozostawia dość słodkawe i treściwe wrażenie (wszystko przez ten niepotrzebny karmelowy zgrzyt). Goryczki nie można za to winić,  bo ona ma być stosunkowo niska i jest taka. Strasznie fajnie zagrała w tym trunku belgijska owocowość oraz przyprawy. Świetnie się to skomponowało z niezbyt agresywną, ale przyjemną słodową podbudową. Całość pije się niezmiernie szybko i żwawo. Jedna „flaszka” to zdecydowanie za mało! Podejrzewam, że w upały French Saison ze Zduńskiej Woli może okazać się artykułem pierwszej potrzeby niejednego beer geeka ;)
OCENA: 8/10
CENA: 5ZŁ (Targi PIWOWARY)
ALK. 5,8%
TERMIN WAŻNOŚCI: 17.08.2017
BROWAR STAROPOLSKI

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz