Przejdź do głównej zawartości

V EDYCJA CZĘSTOCHOWSKIEGO KONKURSU PIW DOMOWYCH


W dniu 19 lipca 2014 roku już po raz piąty odbył się finał Częstochowskiego Konkursu Piw Domowych Bractwa Piwnego (CKPDBP). Organizatorami tej imprezy jak co roku byli Częstochowski Krąg Lokalny Bractwa Piwnego oraz Częstochowska Organizacja Turystyczna. W tym roku piwowarzy domowi konkurowali ze sobą w czterech stylach:
- Jasne Lekkie (9,5-10,5º Blg - wg PSPD)
- Oktoberfest (03B.
Oktoberfest - wg BJCP)
- American Wheat (6D. American Wheat - wg BJCP)
- Irish Red Ale (9D. Irish Red Ale - wg BJCP)

W tym roku do konkursu zgłoszono sporą liczbę piw (82) toteż, aby nie zamęczyć sędziów kilka dni wcześniej odbyły się eliminacje (poza kategorią Jasne Lekkie, gdzie było najmniej zgłoszeń). W efekcie do konkursu głównego zakwalifikowało się 39 piw.
Jak zawsze sędziowie byli podzieleni na dwie komisje: 1) Komisja Konsumencka, gdzie zasiadała głównie społeczność niezwiązana z branżą piwowarską (wyjątkiem był Adrian Bartosik z Browaru Czenstochovia). Byli to np. miejscowi dziennikarze, przedstawiciele lokalnych władz samorządowych oraz ludzie reprezentujący różne stowarzyszenia i organizacje; 2) Komisja Branżowa natomiast to już bardziej profesjonalne jury, mające sporą wiedzę na temat piwa i piwowarstwa. 




Ku mojemu zaskoczeniu dość nieoczekiwanie znalazłem się w tej drugiej grupie sędziów, gdzie miałem okazję po raz kolejny doskonalić swój warsztat i nabierać, jakże ważnego doświadczenia w profesjonalnej ocenie piwa. Napomnę, że konkurs odbywał się zgodnie ze wszystkimi zasadami i wytycznymi Polskiego Stowarzyszenia Piwowarów Domowych (PSPD).
W składzie Komisji Branżowej znaleźli się:
- Michał Kopik – przewodniczący komisji, sędzia PSPD, piwnygaraz.pl
- Piotr Kucharski – sędzia PSPD, chmielowisko.pl
- Remigiusz Staroń – sędzia PSPD
- Grzegorz Bartosik – piwowar Browaru Czenstochovia
- Piotr Kaleta – sędzia PSPD
- Michał Mielczarek – sędzia PSPD, Bractwo Piwne
- Piotr Wojnarski – sędzia PSPD, Bractwo Piwne
- Piotr Wyrwas – czyli ja ;)
Uwaga – to, że co drugi sędzia ma na imię Piotr jest tylko zwykłym zbiegiem okoliczności.



 Wyniki konkursu są następujące:      


Piwa w stylu Irish Red Ale, oceniane przez Komisję Branżową otrzymały następującą punktację :
I miejsce z wynikiem 37,8 - Wojciech Wachnicki
II miejsce z wynikiem 37,5 - Marcin Zych
III miejsce z wynikiem 31,8 - Mariusz Bystryk
Piwa w stylu American Wheat, oceniane przez Komisję Branżową otrzymały następującą punktację :
I miejsce z wynikiem 41,3 - Paweł Żywiecki
II miejsce z wynikiem 41 - Piotr Szulawski
III miejsce z wynikiem 40,8 - Mariusz Karpiński
Piwa w stylu Oktoberfest, oceniane przez Komisję Branżową otrzymały następującą punktację :
I miejsce z wynikiem 33,8 - Waldemar Pitala
II miejsce z wynikiem 32 - Jacek Stachowski
III miejsce z wynikiem 28,5 - Robert Gumieniak
Piwa w stylu Jasne Lekkie, oceniane przez Komisję Branżową otrzymały następującą punktację :
I miejsce z wynikiem 38,5 - Waldemar Pitala
II miejsce z wynikiem 35,3 - Łukasz Gustkiewicz
III miejsce z wynikiem 34 - Grzegorz Pyzalski

Nie chcę żebyście mi tutaj posnęli, więc nie mam zamiaru was zanudzał wynikami z Komisji Konsumenckiej, które możecie sobie przeczytać tutaj.




Nagrodzone zostały trzy pierwsze miejsca w każdej kategorii ocenione przez Komisję Branżową. Nagrodami są bony kwotowe i rabatowe do realizacji w różnych sklepach internetowych z artykułami i surowcami do warzenia piwa. Oprócz tego zwycięzcy danej kategorii otrzymali pamiątkowe statuetki.
Jak już pewnie się domyślacie nagrodę specjalną za zajęcie pierwszego miejsca w kategorii – Irish Red Ale, jaką jest możliwość uwarzenia zwycięskiego piwa w browarze restauracyjnym „Czenstochovia” otrzymuje Wojciech Wachnicki!!!
Serdecznie gratuluję panu Wojciechowi i wszystkim pozostałym zwycięzcom poszczególnych kategorii, a w szczególności panu Waldemarowi Pitala, który wg Komisji Branżowej wygrał aż w dwu kategoriach! 

Komentarze

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE

Imperator. Niech moc będzie z tobą!

Jest takie piwo jak Imperator Bałtycki od Pinty. Jest także Imperator z Browaru Jabłonowo, ale jedno z drugim nie ma nic wspólnego prócz częściowej nazwy. Nawet woltaż raczej nie jest wspólny, bo w piwie z Jabłonowa jest on dużo wyższy. Ale po kolei. Było sobie kiedyś takie piwo jak Imperator – strong lager, czyli typowy mózgotrzep. Taki artykuł pierwszej potrzeby każdego żula, można rzec. Współczynnik „spejsona” był tutaj nad wyraz korzystny. Nie mniej jednak, piwo pewnego roku zniknęło z rynku, bo jak pewnie wiecie, od kilkunastu lat piwa mocne sprzedają się w Polsce coraz gorzej. Browar Jabłonowo jak widać poszedł mocno pod prąd i jakiś czas temu wskrzesił Imperatora. Tyle, że teraz jest jeszcze mocniejszy. Zamiast 10% ma, aż 12% alko! Nie w kij dmuchał. Nawet Karpackie Super Mocne mu nie podskoczy. Takiego woltażu może pozazdrościć niejeden RIS, czy Barley Wine . Toż to prawdziwy potwór, nawet wśród mocnych piw. Lęk jednak mi nie straszny, ja żadnego piwa się nie boję. Szklanki

COOLER LEMON BEER

ALK.4%. Radlerowa bitwa, która rozpętała się na dobre na początku lata, powoli słabnie na swojej sile. Ja tym czasem wprowadzam do gry kolejnego zawodnika. Nie jest to co prawda radler, lecz zwykłe piwo smakowe/aromatyzowane. Piwo Cooler było kiedyś dobrze znane i nawet cenione, gdyż w owym czasie po prostu nie było innych tego typu krajowych piw. Dzisiaj można dostać oczopląsu niemal w każdym sklepie, patrząc na asortyment tego typu napitków. Dobra, dosyć gadania... Po nalaniu ujrzałem złocisty trunek, w pełni klarowny, a także tysiące bąbelków, normalnie burza w szklance! Solidne wysycenie daje nam gwarancję (niczym Poxipol ;>) dużego orzeźwienia. Piwo pokrywa symboliczna, biała piana o drobnej strukturze. Nie dość, że nie ma jej zbyt wiele, to jeszcze szybko się redukuje do milimetrowego kożuszka. No, ale w końcu to nie weissbier. W zapachu batutę dzierży chemiczna cytrynka, która dyryguje namiastką słodu oraz substancjami słodzącymi (aspartam i acesulfam K). Piw

10,5 DZIESIĘĆ I PÓŁ

ALK.4,7%. Góra dwa tygodnie temu, bez żadnego szumu medialnego w sklepach pojawiło się piwo Dziesięć i Pół . Kultowa marka z lat 90-tych została reaktywowana!!! Każdy obywatel naszego kraju w wieku 30+ z pewnością pamięta to piwo – ogromne kampanie reklamowe w radiu, tv i prasie, plakaty, billboardy, gadżety z logo 10,5. To piwo było po prostu wszędzie, to było coś, to była moda, styl życia... Pojawiło się dokładnie w 1995 roku i z miejsca stało się głównym konkurentem dla mega popularnego wówczas EB. Jednak z upływem lat marka powoli zaczęła upadać, aż w końcu zupełnie zniknęła z rynku, podobnie zresztą jak EB. Dziś Kompania Piwowarska postanowiła zrobić reedycję marki, wypuszczając na razie bardzo limitowaną ilość piwa. Jest to swego rodzaju test konsumencki, KP liczy na ‘powrót do przeszłości’ wśród konsumentów, sentymentalną podróż do czasów młodości pewnej grupy klientów. A jeśli piwo „się przyjmie” zagości w sklepach na stałe. Niecny plan.  Ja z racji swojego wiek

Niby "małpka", a jednak w środku piwo 18% vol.!!!

  Ostatnio będąc w Dino wyczaiłem przedziwne piwo. Początkowo nawet nie byłem pewny, czy jest to piwo. Stało jednak na półce obok innych piw, więc moja ciekawość zwyciężyła. Mamy tu napitek o woltażu, aż 18%! Nie czyni go to rzecz jasna najmocniejszym polskim piwem, ale szacun i tak się należy. Zwłaszcza, że możemy to kupić w dyskoncie. Swoją drogą bardzo jestem ciekawy jakim sposobem udało się otrzymać taki woltaż. Banderoli nie ma, więc opcja z dolewaniem spirytusu odpada. Wymrażanie natomiast to cholernie drogi interes, więc cena byłaby zapewne dużo większa. Poza tym, jeśli już coś wymrażać, to z pewnością jakieś mocne już piwa i obowiązkowo trzeba się tym chwalić na lewo i prawo. Ta opcja też na bank odpada. Bardzo ciekawą rzeczą jest też dziwnie znajome opakowanie, które zna chyba każdy domorosły obywatel tego kraju :D Niby „małpka”, a w środku zonk…, to znaczy piwo. Najbardziej jednak absurdalną rzeczą jest wg mnie idiotyczna nazwa. W sumie to nawet nie wiadomo jak to wymawiać.

OKO W OKO - Perła Chmielowa (brązowa butelka) vs Perła Chmielowa (zielona butelka)

Zgodnie z zapowiedziami teksty ukazujące się na blogu, gdzie porównuję ze sobą dwa piwa noszą od teraz nazwę „Oko w Oko” i stanowią niejako odrębny dział. Oczywiście wciąż są to recenzje, ale w moim odczuciu chyba nieco bardziej interesujące niż tradycyjne posty. Piwa tu opisywane są w jakimś stopniu do siebie podobne, może nawet niekiedy identyczne (przynajmniej w teorii). W każdym razie zawsze coś ich ze sobą łączy, ale też jednocześnie niekiedy dzieli. Moim zadaniem jest wskazać różnice i podobieństwa oraz rozstrzygnąć, które z nich jest lepsze i dlaczego. Jak widzicie dziś zajmę się piwem Perła Chmielowa Pils, bo tak brzmi pełna nazwa najbardziej popularnego „piwa regionalnego” z Lubelszczyzny. Nie zamierzam tutaj wchodzić w dysputy, czy Perła Browary Lubelskie to browar regionalny, czy już koncernowy. Faktem jest, że to moloch, a jego piwa można bez problemu kupić w całej Polsce. Kto nie był nigdy na Lubelszczyźnie zapewne nie wie, że w tamtych stronach słynna Perełka wyst

OKO W OKO - Łomża Jasne vs Łomża Pils

  W swojej blogerskiej karierze piłem już nie jedną Łomżę. W zasadzie to chyba wszystkie jakie były przez ten czas na rynku. Wiadomo, że jedne piwa znikają, a w ich miejsce pojawiają się inne i mam tu na myśli tylko w obrębie jednej marki. Tak więc tych Łomż/Łomżów trochę już na blogu było. Ostatnio wpadłem jednak na pomysł, aby porównać dwa chyba najbardziej popularne piwa z tej marki – Łomża Jasne i Łomża Pils . To pierwsze jest mi bardzo dobrze znane i lubiane. Można rzec, iż ostatnio regularnie zasila ono moje gardło. Jest piwem szeroko dostępnym, względnie niedrogim, dosyć smacznym i po prostu pijalnym. Łomża Pils natomiast pojawiła się na rynku jakieś dwa lata temu, a na blogu dostała taką samą notę, jak jej starsza siostra. Jednakże piłem to piwo łącznie może trzy razy. Złych wspomnień nie mam, więc uważam je za godnego rywala dzisiejszego „pojedynku”. Łomża Jasne Piwo ubrane jest w jasno złoty odcień o idealnej klarowności. Piana jest całkiem słusznych rozmiarów, śre

Miłosław IPA od Fortuny

  Idziemy za ciosem, dlatego dzisiaj druga marcowa nowość od Fortuny – Miłosław IPA. Piwo to jest alkoholową wersją piwa Miłosław Bezalkoholowe IPA , które to jest jednym z lepszych ‘bezalkusów’. Prawie zawsze najpierw powstaje wersja alkoholowa, a dopiero później bezalkoholowa (ewentualnie), ale tu mamy odwrotną sytuację. Dziwne to. W sumie nie wiem, dlaczego ta nowinka zowie się IPA? Przecież mamy tu zaledwie 4,6% alko oraz tylko 11,5º Blg! To nawet na Session IPA są niskie parametry. Trochę ich poniosło w tym Miłosławiu. Jako ciekawostka dodam jeszcze, że w składzie tego piwa znajduje się pszenica niesłodowana, słód żytni oraz zielona herbata Sencha Earl Grey. Użyte chmiele to Citra, Amarillo, Chinook, Lubelski i Cascade.  Piwo jest lekko zmętnione, złocistej barwy. Góruje nad nim ogrom białej piany, która jest dość drobna, bardzo puszysta i trwała. Opadając zostawia wyraźne zacieki na szkle. Piję. Od razu dolatuje do mnie spora dawka Sencha Earl Grey, dzięki czemu moje skoj

Mentor III Bourbon Oak & Cedar Wood Chips

  Piwo Mentor w bardzo charakterystycznym opakowaniu, to jedna z legend polskiego piwnego rzemiosła. Swego czasu, ten imperialny porter bałtycki był obiektem pożądania niejednego beergeeka . Kilka lat później pojawił się Mentor II, a pod koniec tej zimy Browar ReCraft uraczył nas Mentorem III. „Trójeczka” ukazała się, aż w trzech wersjach – podstawce i dwóch wersjach z dodatkami. Podstawki nie udało mi się zakupić, ale mam dwie pozostałe nowości ze Świętochłowic.   Na pierwszy ogień idzie wersja leżakowana z płatkami dębowymi z beczek po Bourbonie oraz z płatkami drewna cedrowego. Bourbon to już mega oklepana sprawa, ale nie mam pojęcia jak pachnie drewno cedrowe. Poza tym, nie kojarzę tego dodatku w piwie, więc trochę się jaram. Zobaczmy, co wyszło z tego eksperymentu.  Piwo jest przyjemnie gładkie i gęste, rozlewające się po podniebieniu. Dużo tu czekolady deserowej, wspomaganej przez praliny i akcenty kakao. Tuż za nimi na scenę wchodzi drewno – czuć klepkę dębową oraz coś, cz