środa, 5 grudnia 2012

KSIĄŻĘCE KORZENNE AROMATYCZNE

ALK.5%. Jakież było moje zdziwienie, gdy będąc w Tesco ujrzałem na półce z piwami nowe Książęce z Kolekcji Specjalności KP. Szczerze powiem, że trzy poprzednie wypusty sumarycznie można uznać za względnie udane, dlatego też z wielką niecierpliwością czekałem na kolejne nowości. Korzenne Aromatyczne wydaję się być pomysłem poniekąd zerżniętym od Grupy Żywiec – mam na myśli Tatrę Grzaniec, czyli sezonowe piwo korzenne z przyprawami na chłodne, zimowe wieczory, które pojawiło się w ubiegłym roku. 


W odróżnieniu jednak od Tatry, na kontrze jest info o możliwości podgrzania piwa i spożycia w formie grzańca, jako alternatywnej degustacji, czyli tutaj producent daje nam wybór. Natomiast już sama nazwa wyrobu z GŻ wskazuje, że piwo należy pić gorące. Pomysł KP mi się bardziej podoba.
Dzisiejszy ciemno złoty bohater, lub jak kto woli jasno bursztynowy ma w składzie skórkę pomarańczową, goździki, cynamon, kolendrę, imbir, a nawet miód – bogato, ale w zasadzie są to typowe przyprawy dodawane do grzańca.
Korzenne Aromatyczne bardzo łatwo pomylić z Ciemnym Łagodnym za sprawą uderzająco podobnej etykiety. Trzeba mieć sokoli wzrok, żeby odróżnić je na półce z odległości większej niż dwa metry.
Piwo tworzy dość obfitą, średnio ziarnistą czapę białej piany. Znika ona w średnim tempie i minimalnie oblepia szkło. Nawet nieźle jak na koncernowy wyrób.

Zapach jest silny i aromatyczny z wyraźną dominacją goździka, imbiru oraz cynamonu. W mniejszym stężeniu wyczuwalna jest szczypta miodu i karmelu. Słód jest raczej nieobecny. Po ogrzaniu wychodzą również na wierzch nieznaczne nuty landrynkowe i gumy balonowej, trzeba przyznać, że piwo pachnie słodko.
Subtelny, łagodny smak jest dużym plusem tego trunku. Słodki karmel wraz z miodem tworzą fajne tło dla goździka, cynamonu i innych ww. przypraw. Niewielkie akcenty pomarańczy dostępne są dopiero na finiszu. Smak jest dobrze wyważony mimo sporej dawki słodyczy, przyprawy nie górują i są ściśle wkomponowane w całość.
Stosunkowo niski stopień odfermentowania (13,5%wag) daje sporą treściwość i pełnię. Pijalność również na wysokim poziomie -  z chęcią sięgałem po pokal.
Nie będę ukrywał, piwo mi smakowało, oczywiście w kategorii którą reprezentuje. Tatra Grzaniec ma więc godnego konkurenta.
OCENA: 7/10
CENA: 3.99ZŁ (Tesco)
KOMPANIA PIWOWARSKA

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz